Менеджмент і адміністрування
Управлінська галузь бізнесу, найпевніше, розвиватиметься в напрямку підвищення ефективності процесів через запровадження нових технологій (насамперед захисту даних) і підходів, що враховують індивідуальні якості кожного працівника, а також міжособистісні стосунки.
На перший план вийдуть морально-етичні питання, під впливом яких організовуватиметься загальна управлінська стратегія. Інакше кажучи, управлінці будуть зацікавлені в довгострокових відносинах компаній із суспільством, а не в максимальному миттєвому прибутку. Такий підхід не суперечить головному принципу капіталізму — збільшення капіталу й отримання прибутку. Наприклад, обираючи турботу про екологію на шкоду максимальній прибутковості, згодом організація отримує значно більший прибуток, який можливий лише за умови наявності здоров’я у працівників та клієнтів. Тобто дедалі популярнішою ставатиме ідея про те, що гроші — це результат досягнення високої мети, а не власне мета.
ПЕРСПЕКТИВНІ ПРОФЕСІЇ
Менеджер із крос-культурної комунікації
Аналітик людяності алгоритмів
Американський письменник-фантаст Айзек Азімов сформулював обов’язкові правила поведінки для роботів. Вони дістали назву «Три закони робототехніки» і згодом стали спільною темою для всіх творів автора. Азімов припустив, що з вдосконаленням роботів і набуттям ними дедалі більшої автономності, людству знадобляться основоположні принципи, що не дозволять машинам, які не мають жоднісінького уявлення про різницю між добром і злом, заподіяти людям шкоду.
Закони робототехніки такі:
1. Робот не може заподіяти шкоду людині або своєю бездіяльністю допустити, щоб людині була заподіяна шкода.
2. Робот повинен підкорятися всім наказам людини, за винятком тих ситуацій, коли ці накази суперечать першому закону.
3. Робот повинен турбуватися про свою безпеку, якщо тільки його дії не суперечать першому або другому законам.
Сам Азімов заявляв, що зумисне створив ці закони недосконалими, щоб лазівки в них правили за сюжет у його оповіданнях. Насправді ж безперервний розвиток штучного інтелекту порушує питання створення певного запобіжного засобу, який слугував би перепоною в разі ймовірного виходу машин з-під контролю.
Важливо розуміти, що будь-який робот чи обчислювальна система — це насамперед неістота, предмет, інструмент. І те, як його використовувати, залежить лише від людини. Якщо, скажімо, хтось ударив себе по пальцю молотком, то винен у цьому не молоток, а той, хто користувався ним необережно й недостатньо вміло. Подібна ситуація і з розумними роботами — зашкодити вони зможуть тільки тоді, якщо в їхню програму навмисно або через недбалість буде закладене відповідне завдання.
Професор Бруклінської юридичної школи Френк Паскуале запропонував доповнити «закони робототехніки» ще чотирма:
1. Цифрові технології мають доповнювати професіоналів, а не замінювати їх.
2. Штучний інтелект і роботизовані системи не повинні підробляти людину.
3. У галузі штучного інтелекту важливо запобігти посиленню гонок озброєння з єдиним можливим переможцем.
4. Роботи й системи штучного інтелекту мають указувати на особистість своїх творців, людей, які їх контролюють, і власників.
Для контролю за дотриманням усіх цих принципів знадобляться спеціальні фахівці — аналітики людяності алгоритмів. Ці незалежні експерти не лише стежитимуть за дотриманням усіх правил, а й шукатимуть імовірні вади в алгоритмах (так називаються послідовності операції, вибудовані за певними правилами) програм систем, розроблених на основі штучного інтелекту. Така праця буде пов’язана з неабиякою відповідальністю, адже будь-який невиявлений учасно програмний дефект може перетворити найвідданішого робота-помічника на найнебезпечнішого ворога.
Потрібні царини знань (hard skills)
Особисті захоплення, що впливають на вибір професії
Ця професія саме для тебе, якщо ти полюбляєш:
• програмувати;
• розумітися на робототехніці;
• довго й терпляче займатися монотонною працею.
Характеристики професії
Пов’язані професії
QA-менеджер — фахівець із контролю якості програмного забезпечення на етапі його розробки. Перевіряє роботу програмістів, налагоджує процеси для мінімізації ризику помилок та зменшення кількості дефектів. Сприяє випуску якісного програмного продукту з мінімальними фінансовими витратами.
Тестувальник — фахівець із тестування готового програмного забезпечення для виявлення помилок у його роботі та їхнього подальшого виправлення. Перевіряє застосунок щодо відповідності визначеним завданням. Локалізує дефекти і взаємодіє з розробником для їх усунення.
Розробник нейромереж — фахівець із проєктування штучного інтелекту на основі математичного моделювання. Досліджує нові технології та інструменти в галузі штучного інтелекту. Створює демонстраційні зразки. Інтегрує створені системи у практичні галузі застосування.
Блокчейн-архітектор
Якось громада Зейдхорн на північному сході Нідерландів, населення якої становило трохи більше 18 тисяч осіб, несподівано для всіх стала одним із центрів передових інформаційних технологій. Усе почалося з того, що місцевий муніципалітет узяв на стажування студента Маартена Вельдгуйса, ентузіаста мало кому на той момент зрозумілої, але вже досить відомої блокчейн-технології. Послуговуючись цією технологією, тямущий стажист розробив застосунок, пов’язаний із програмою допомоги малозабезпеченим сім’ям. Завдяки цьому замість бюрократичної тяганини зі збором довідок та квитанцій стало достатньо просто відсканувати код, щоб користувач зміг отримати потрібну послугу, а компанії, яка надає цю послугу, надійшли гроші з муніципального бюджету. Головна особливість такої системи, як і інших блокчейн-технологій, полягала в цілковитій захищеності від будь-яких шахрайських дій. Так Маартен продемонстрував альтернативні можливості використання технології (до цього блокчейн люди асоціювали лише з криптовалютами), а муніципалітет виграв премію за новаторство в царині муніципальної роботи й навіть був номінований на премію «за найліпший IT-проєкт».
Як випливає з назви, «блокчейн» (від англійського «block chain» — «ланцюг із блоків») — це послідовність з інформаційних блоків, вибудованих за певними правилами. І, що найважливіше, кожен із наступних блоків містить у собі не лише власні дані, а й дані всіх попередніх ланок ланцюжка. Отже, якщо цей блок останній у ланцюжку, можна записати на нього будь-яку інформацію. Але якщо хтось спробує змінити інформацію в попередніх блоках, то зміни торкнуться і всіх наступних. А позаяк копії ланцюжків блоків зберігаються на різних комп’ютерах і безперервно порівнюються одна з одною через мережу, то змінити дані в попередніх блоках майже неможливо — для цього їх потрібно змінити одночасно на кількох комп’ютерах, яких можуть бути сотні тисяч чи й навіть мільйони. Інакше кажучи, блокчейн — це абсолютно захищений спосіб зберігання інформації.
Якщо розглянути приклад із муніципальною службою, то після внесення до бази даних інформації про отримання двох квитків у театр неможливо буде змінити це значення на «10 квитків» (і привласнити бюджетні кошти за неіснуючі квитки). У ситуації з криптовалютами не можна підробити суму у віртуальному гаманці чи вилучити інформацію про виконані транзакції (перекази грошових коштів).
У майбутньому блокчейн-технології застосовуватимуться в найрізноманітніших галузях діяльності: у банківській справі, у держреєстрах, у системах посвідчування особи чи онлайн-голосувань, у страхових компаніях та навіть в ігровій індустрії. А застосовуватиме технологію на практиці спеціальний фахівець — блокчейн-архітектор. Він займатиметься розробленням системи, що максимально відповідатиме визначеним завдання, витрачаючи при цьому мінімальну кількість ресурсів.
Потрібні царини знань (hard skills)
Особисті захоплення, що впливають на вибір професії
Ця професія саме для тебе, якщо ти полюбляєш:
• розв’язувати складні головоломки;
• вивчати блокчейн-технології;
• займатися нестандартними завданнями.
Характеристики професії
Пов’язані професії
Адміністратор баз даних — фахівець з організації і технічного супроводу цифрових баз даних. Забезпечує безпеку систем управління базами даних (СУБД). Встановлює та конфігурує програмне забезпечення баз даних, здійснює їхнє резервне копіювання і відновлення.
Інженер інформаційних систем — фахівець із розробки, супроводу та впровадження різноманітних інформаційних систем. Створює інформаційну інфраструктуру, що забезпечує ефективнішу діяльність організацій.
Інженер із криптозахисту — фахівець із питань шифрування та автоматизації процесів криптографії. Здійснює монтаж, налагодження, обслуговування і передачу шифрувальних засобів. Супроводжує роботу засобів криптозахисту.
Інспектор корпоративної етики
Такі поняття, як «етика», «мораль», «моральність» зародилися ще за сивої давнини. Уявлення людей про добре і погане, правильне і неправильне, добро і зло повсякчас змінювалися протягом усієї історії людства. Наприклад, у первісному суспільстві чимось поганим не вважалося вбити і навіть з’їсти представника чужого племені. На щастя, цю думку згодом переглянули.
У V сторіччі до н. е. давньогрецькі філософи-софісти дійшли висновку, що установки людської культури аж ніяк не завжди збігаються із законами природи. На відміну від природних принципів, які скрізь однакові, закони та звичаї різних народів дуже часто суттєво відрізняються. А для того, щоб збагнути, чиї звичаї насправді ліпші, запропонували розглядати їх із погляду нової галузі знань — етики (від грецького «етос» — «норов», «звичай»). Етика намагається знайти чітке визначення добра і зла, сенсу життя, справедливості, дружби, совісті, милосердя й інших понять, пов’язаних із моральністю, тобто моральними принципами кожної людини. При цьому, за Арістотелем, мета етики — це не знання, а вчинки, завдяки яким людям максимально комфортно житиметься в суспільстві. Цікаво, що золоте правило етики — «Не робіть іншим того, чого не бажаєте для себе, і чиніть з іншими так, як хотіли б, щоб чинили з вами» — у тому чи тому формулюванні незалежно існувало в культурах різних народів, розкиданих один від одного по різні боки планети.
На початку 1970-х років у США виник термін «ділова етика», під яким малися на увазі морально-етичні принципи ділового середовища. Річ у тім, що в різні історичні періоди норми ведення бізнесу не завжди відповідали загальнолюдським цінностям. Приміром, у різні часи отримання доходів було пов’язане з рабством, колоніалізмом, розпалюванням воєн.
Сучасне суспільство висуває високі вимоги до іміджу й репутації компаній. Тому бізнесмени, метою яких є отримання доходів будь-якими доступними способами, хай навіть на шкоду суспільству, ризикують залишитися без клієнтів. Крім того, аморальні дії в діловій галузі, хоч і дають надприбутки, у довгостроковій перспективі можуть завдати непоправної шкоди самим засадам бізнесу і зрештою призвести до повного краху. Так, наприклад, зосередившись на прибутку, власники деревообробної компанії можуть не звертати уваги на етичний аспект питання вирубування лісу і зникнення тварин, які мешкають у ньому. Але екологічна катастрофа, до якої призведе такий підхід, покладе край існуванню цієї компанії. До того ж навіть отримані раніше доходи не компенсують усіх проблем, що виникнуть.
Щороку дедалі популярнішою стає ідея про те, що бізнес відповідальний перед суспільством, у якому функціонує. Тож виникає все більше компаній, які приділяють належну увагу етичному аспектові свого бізнесу. Зважаючи на все це, є висока ймовірність появи професії інспектора корпоративної етики. Завданням цього фахівця стане контроль за дотриманням етичних норм у процесі ухвалення рішень різними корпораціями. Завдяки його діяльності вдасться поліпшити якість життя всіх людей та уникнути багатьох непотрібних проблем.
Потрібні царини знань (hard skills)
Особисті захоплення, що впливають на вибір професії
Ця професія саме для тебе, якщо ти полюбляєш:
• піклуватися про навколишнє середовище;
• допомагати людям;
• аналізувати події з погляду користі для суспільства.
Характеристики професії
Пов’язані професії
Державний аудитор — фахівець із підвищення ефективності управління національними ресурсами (фінансами, природними багатствами, інтелектуальною базою тощо). Забезпечує публічний контроль діяльності органів влади з управління довіреними громадськими ресурсами.
Екоаудитор — фахівець, який перевіряє промислові підприємства щодо забруднень навколишнього середовища. Аналізує ефективність роботи очисних споруд, визначає стан екосистеми поблизу підприємства, оцінює збитки екології в разі аварій.
Менеджер із взаємодії з населенням — фахівець зі зворотного зв’язку з мешканцями населеного пункту. Приймає та систематизує заявки, що надходять, а відтак формує запит компетентним співробітникам. Оформляє договори з людьми та надає їм довідки.
Корпоративний антрополог
Допитливі давньогрецькі вчені, прагнучи розгадати таємниці світобудови, заклали основи багатьох наук. До того ж сенс деяких із них у тому вигляді, в якому він побутує сьогодні, неабияк відрізняється від того, що був закладений спочатку. Так, наприклад, філософ Арістотель використовував термін «антропологія» для позначення знань про духовний бік людської природи. Нині ж антропологія (від давньогрецького «антропос» — «людина» і «логос» — «наука») — це сукупність наукових дисциплін, що вивчають природу людини: її походження, розвиток, існування у природному, соціальному та культурному середовищах. Одним із таких середовищ є ділова галузь діяльності або бізнес, і поведінку людини в такій спільноті можна дослідити, щоб згодом застосувати отриману інформацію для розв’язання практичних завдань.
У 1980-ті роки, за часів розквіту корпорацій та бізнес-компаній, антропологи побачили в організаціях відносно прості суспільства, які можна порівняти з племенами. Як і будь-яка спільнота, компанії-племена мають певну культуру — «мікроклімат», що відображає основні цінності підприємства. І якщо ці цінності збігаються з особистими цінностями окремого працівника, його ставлення до своєї роботи стає лояльнішим, тобто він більш віддано ставиться до своїх обов’язків у компанії.
Помічено, що у відносно молодих компаніях, які не мають тривалої історії і, як наслідок, усталеної корпоративної культури, керівні особи, усвідомлено чи ні, відтворюють найближчі для них моделі соціальної взаємодії — сімейну, шкільну, вуличну, військову тощо. Такий підхід інколи буває напрочуд ефективним і дає несподівані результати. Цікавий приклад: популярну концепцію планування офісів open space (офіси відкритого типу) ще на початку XIX сторіччя запропонував правознавець Джеремі Бентам, для якого звичним був тюремний підхід. Ідеальний офіс у його уявленні не повинен мати жоднісіньких перегородок, щоб керівник (наглядач) міг вільно спостерігати за простором і контролювати всіх його мешканців.
Кожен новий працівник чи клієнт, який переступає поріг компанії, занурюється в культурне середовище, властиве цій організації. І від того, наскільки це середовище буде сприятливим, багато в чому залежатиме подальша взаємодія та успіх компанії.
Безліч корпорацій на Заході вже сьогодні приділяють чимало уваги цьому питанню, наймаючи на роботу корпоративних антропологів. А в майбутньому такий фахівець, найпевніше, стане штатним працівником будь-якої організації, бо для підтримки конкурентоспроможності підприємств їхнім керівникам доведеться враховувати всі можливі нюанси ділового середовища. Завдання корпоративного антрополога полягатиме в контролі, щоб «мікроклімат» взаємин в організації відповідав її діловим цілям. Мова спілкування, пози, жести, міміка, ритуали — усе це формує середовище людської діяльності. І якщо в такому середовищі вчасно виявити й усунути різноманітні протиріччя, будь-який колектив перетвориться на команду — з розрізненої групи людей на цілеспрямовану спільноту, в якій координуються спільні зусилля і кожен робить свій внесок у досягнення загального результату.
Потрібні царини знань (hard skills)
Особисті захоплення, що впливають на вибір професії
Ця професія саме для тебе, якщо ти полюбляєш:
• аналізувати поведінку людей;
• знаходити спільну мову з людьми різного віку;
• вигадувати різноманітні традиції у товаристві своїх друзів.
Характеристики професії
Пов’язані професії
Корпоративний психолог — фахівець з організації взаємодій у колективі. Залагоджує конфліктні ситуації, бере участь в оцінюванні персоналу, допомагає формувати ефективні комунікації. Консультує співробітників та керівників компанії щодо психологічних проблем (рівня стресу, задоволеності, мотиваційного рівня тощо).
Менеджер із корпоративної культури — фахівець із розробки системи корпоративних цінностей та її впровадження в повсякденну діяльність персоналу компанії. Забезпечує ефективність взаємодії між різними підрозділами компанії. Організовує заходи для підвищення залученості працівників.
Конфліктолог — фахівець із профілактики й усунення різноманітних конфліктів міжособистісної взаємодії. Допомагає врегулювати суперечки, аналізуючи обставини конфлікту, умови та причини його виникнення. Працює над створенням атмосфери довіри, відкритості й конфіденційності сторін конфлікту.
Менеджер із крос-культурної комунікації
Одне з найвагоміших явищ сучасності — глобалізація, тобто процес економічного, політичного, релігійного та культурного об’єднання у всесвітніх масштабах. Формується єдина світова ринкова економіка. Вона передбачає міжнародний поділ праці, у якому різні країни та регіони планети спеціалізуються на виготовленні певних видів товарів і послуг, а потім обмінюються ними на взаємовигідних умовах. У результаті такої взаємодії зароджується тісна співпраця між компаніями, розташованими в різних країнах, культурні цінності яких часто неабияк відрізняються.
По суті, культура — це набір певних правил поведінки, встановлених у суспільстві. Найчастіше ці правила формуються протягом багатьох поколінь на основі особливостей життя народу: географічного розташування, клімату, релігії тощо. Водночас найбільш уживаний у світі вид м’яса — свинина — підпадає під цілковиту заборону в мусульманських країнах. У країнах Середньої Азії не вважається неприпустимим спізнитися на зустріч на 10–15 хвилин, а в європейській культурі подібне вважається грубістю та неповагою до партнера. Навіть така невинна, на перший погляд, дрібниця, як передача предмета правою чи лівою рукою може мати серйозні наслідки. У низці країн ліва рука вважається брудною, тому, щоб нікого не образити, їсти, тиснути руки чи передавати предмети можна лише правою рукою.
Одне слово, якщо компанія співпрацює із закордонними партнерами чи розраховує на клієнтську аудиторію в інших країнах, її керівникам варто подбати про те, щоб уникнути непорозумінь і конфліктів між сторонами. Менеджер із крос-культурної комунікації консультуватиме працівників міжнародних фірм щодо питань особливостей ведення бізнесу в тих чи тих регіонах планети. Завдяки знанням цього фахівця основних принципів ділового спілкування в різних країнах потрібна інформація буде донесена до представників інших культур без спотворення змісту та з відповідним акцентуванням важливих нюансів (тобто загостренням уваги на них).
Потрібні царини знань (hard skills)
Особисті захоплення, що впливають на вибір професії
Ця професія саме для тебе, якщо ти полюбляєш:
• подорожувати;
• дивитися тревел-шоу;
• спілкуватися з іноземцями.
Характеристики професії
Пов’язані професії
Регіонознавець — фахівець з особливостей культури, географії, історії та правил ведення бізнесу в певному регіоні планети (континенті, країні, окремій області держави). Консультує підприємців, дипломатів і політиків.
Експерт із питань міжнаціональних і міжконфесійних відносин — фахівець із подолання конфліктів, спричинених особливостями взаємодії різних етнічних чи релігійних груп. Розробляє та організовує культурні заходи для зміцнення міжнаціональних відносин. Провадить соціологічні дослідження для попередження можливих конфліктних ситуацій.
Культуролог — фахівець широкого профілю, який спеціалізується на вивченні культур різноманітних народів. Може працювати в музеях, брати участь в археологічних експедиціях, консультувати з питань творів мистецтва.
Ця стаття з крутого проєкту «Розумний плакат "Навички і професії майбутнього"»! Хочеш дізнатися про нього докладніше? Тоді тисни сюди!
А ще у нас є неймовірно захопливий комплект розумних плакатів «Світ навколо».