Наука й освіта
На майбутнє наукової та освітньої галузей неабияк уплине впровадження цифрових технологій (діджиталізація). Стрімкий розвиток інформаційних технологій, мікроелектроніки та комунікацій уже робить доступнішим і швидшим процес опрацювання даних. Оцифровані (переведені в електронний формат) художні, літературні, музичні, театральні й архітектурні твори, зразки кінематографа й мультиплікації, наукові й архівні дані — завдяки інтернету все це доступне будь-де, будь-коли й будь-кому. Це уможливило дистанційне навчання в онлайн-режимі, що надалі безперервно вдосконалюватиметься і розвиватиметься.
Використання штучного інтелекту і надпотужних суперкомп'ютерів дасть змогу проводити наукові дослідження, які до цього були просто неможливі. Ці чинники стануть потужним поштовхом у розвитку науки, приведуть до небачених відкриттів та появи принципово нових технологій.
ПЕРСПЕКТИВНІ ПРОФЕСІЇ
Координатор персональної освіти
Розробник середовищ життєзабезпечення
Фахівець із квантових обчислень
Ігропедагог
Давно помічено, що гра — це не лише приємне проведення часу, але й чудовий спосіб здобути нові знання. Навіть у тваринному світі дитинчата переймають прийоми добування їжі, облаштування житла і стадної поведінки в процесі ігор. Згадайте кішку: вона може гратися на самоті, з іграшками та різними предметами, а може і з іншими тваринами чи людиною. Навіть зовсім маленькі кошенята поводяться як справжні мисливці — переслідують і захоплюють «здобич», кусають її та намагаються роздерти кігтями. Багато дорослих кішок продовжують гратися протягом усього життя, хоч і рідше, ніж у дитинстві. Ігри у тварин — це частина інстинктів, від реальних ситуацій вони відрізняються відсутністю загрози життю. Так м'ячик, за яким полює кішка, не зможе вкусити її у відповідь.
Найрозвиненіші та найскладніші ігри із залученням предметів спостерігаються у мавп. Іноді ці тварини досить довго займаються подібними заняттями. Така поведінка спостерігається і в людей. Малюки пізнають навколишній світ, граючись із брязкальцями та іншими предметами, до яких можуть дотягнутися. Дорослішаючи, діти ускладнюють свої ігри, імітуючи в них доросле життя. Ігри, яким віддає перевагу доросла людина, і надалі виконують навчальну функцію. При цьому в них уже моделюються різноманітні «конфліктні» ситуації, у яких гравець прагне дістати максимальний виграш у поставлених умовах — інакше кажучи, готується до виживання в несподіваних та незвичних ситуаціях. У будь-якому віці гра — це розвага, що дає насолоду від процесу.
У XX столітті виникла ідея послуговуватися грою в будь-якому освітньому процесі — навіть у вивченні найскладніших та найважчих для сприйняття предметів. З огляду на це виник новий термін «ед’ютейнмент» — від злиття двох англійських слів: education (навчання) та entertainment (розвага). Утім, ця технологія навчання використовувалася вельми вузькоспеціалізовано — попит на освітні послуги в бізнесі потребував нових підходів до навчання. Адже просто посадити дорослих чоловіків та жінок і читати їм лекції здавалося недостатнім. Здобуття знань через гру виявилося доволі ефективним, тому можна впевнено говорити про розвиток ігрових методик в освіті майбутнього. Ігропедагог розроблятиме ігрові методики, завдяки яким шкільні предмети стануть набагато зрозумілішими та цікавішими, а сам процес навчання — захопливою розвагою.
Потрібні царини знань (hard skills)
Особисті захоплення, що впливають на вибір професії
Ця професія саме для тебе, якщо ти полюбляєш:
• навчати молодших дітей чогось нового;
• вигадувати нові ігри;
• малювати;
• складати історії.
Характеристики професії
Пов’язані професії
Аніматор — фахівець з акторської майстерності, який зображає будь-яких персонажів на різноманітних заходах. Організовує культурно-просвітницькі та розважальні події в місцях масового відпочинку, повсякчас підігріває інтерес публіки до того, що відбувається.
Педагог-організатор — фахівець з організації позашкільних навчальних програм для дітей та підлітків з метою засвоєння шкільних знань на практичних прикладах. Організовує різноманітні творчі студії, гуртки і секції.
Методист — фахівець із розробки методик навчання дітей і дорослих. Продумує та розписує способи і плани подання інформації, яку учні мають опанувати за певний час. Стежить за появою нових освітніх програм і технологій.
Координатор персональної освіти
Процес передання знань і життєвого досвіду від старших поколінь молодшим був відомий ще в первісному суспільстві. Печерна людина, яка змогла добути їжу і сама не стала здобиччю, передавала свої навички нащадкам, завдяки чому примножувала шанси на виживання майбутніх поколінь. Згодом обсяг накопичених людством знань безперервно збільшувався, а процес навчання та виховання перетворився в окрему систему — освіту.
Ще в давнину помітили, що здібності людини до навчання великою мірою залежать не лише від її терпіння, наполегливості, таланту вчителів чи сприятливих умов проживання, але й також від якихось незрозумілих природних даних. Як це завжди траплялося з малозрозумілими явищами, люди пояснювали їх якимось божественним проявом — особливою роллю людини в житті, визначеною вищими силами. У різних культурах це поняття називалося по-різному: «фатум», «карма», «доля». Наукове пояснення, що ґрунтується на розшифруванні генетичного коду людини, з'явилося відносно недавно.
Так чи інак, очевидно, що дані від природи здібності вельми відрізняються в різних людей. На жаль, сьогоднішня система освіти кепсько враховує індивідуальні особливості учнів, пропонуючи всім одну загальну усереднену програму навчання. У результаті одні опановують матеріал швидше і «нудьгують», інші ж, навпаки, не встигають засвоювати знання, безнадійно відстають і зрештою полишають усі спроби вникнути в навчання. Крім того, часто учні скаржаться на зайві знання. Тим, мовляв, хто обрав для себе гуманітарний напрям, зайве марудитися вивченням фізики, алгебри та геометрії. А «технарям» геть не обов'язково «засмічувати» голову літературою чи історією. Насправді, така думка цілком помилкова: по-справжньому освіченою може бути лише всебічно розвинена людина. Інакше кажучи, інженерові зовсім не завадить висловлювати свої думки літературною мовою і писати без помилок, а «лірикам» не буде зайвим знання про те, чому підкинуте яблуко неодмінно падає на землю, а не летить за хмари... Утім, було б набагато доречніше акцентувати вивчення предметів, до яких учень має особливу прихильність та здібності, а інші дисципліни давати в базовому режимі — для фонових знань.
Завдяки інформаційним технологіям стала доступною форма навчання в режимі онлайн, яка, своєю чергою, показала можливості організації персоналізованого процесу навчання. Координатори персональної освіти, появи яких варто чекати вже незабаром, займуться виявленням індивідуальних особливостей учнів та їхніх устремлінь. Після цього на базі отриманих даних складатимуть персональні плани навчання, що дадуть змогу щонайповніше розкрити здібності кожного учня і найкраще підготувати його до майбутньої спеціальності.
Потрібні царини знань (hard skills)
Особисті захоплення, що впливають на вибір професії
Ця професія саме для тебе, якщо ти полюбляєш:
• навчати молодших дітей чогось нового;
• спілкуватися з людьми та цікавитися їхніми захопленнями.
Характеристики професії
Пов’язані професії
Т’ютор (репетитор) — педагог, який проводить додаткові заняття з учнем відповідно до індивідуальної програми для ефективнішого засвоєння того чи того предмета. Шукає способів зацікавити дитину, а також розвинути її індивідуальні якості. Допомагає обирати майбутню професію.
Гувернер — найманий домашній вихователь для дітей та підлітків. Наставляє вихованця і допомагає батькам у педагогічних питаннях. Організовує навчання і дозвілля свого підопічного, вчить його правил поведінки та спілкування.
Педагог-психолог — фахівець, який відповідає за соціальну адаптацію дітей і підлітків, їхнє психічне здоров'я, розвиток та поведінку. Допомагає їм давати раду проблемам і переживанням, розбирається у причинах виникнення конфліктів і забезпечує порозуміння в колективі.
Лінгвоексперт
Одна з основних відмінностей між людиною і всіма представниками тваринного світу — її здатність взаємодіяти із подібними до себе. А головний інструмент такої взаємодії — спілкування за допомогою мови — виник ще за сивої давнині у суспільних відносинах первісних людей. Поступово на зміну нерозбірливим звукам прийшли слова. З них за певними правилами формувалися цілі фрази. Такий мовний розвиток став можливий завдяки здатності людини мислити абстрактно, запам'ятовувати й засвоювати інформацію. Перспектива обмінюватися досвідом і планувати спільні дії вивела людство на новий рівень еволюції і дала змогу розвивати цивілізацію.
Позаяк племена первісних людей часто були розділені горами, пустелями та океанами, цілком закономірним стало виникнення великої кількості різних мов. Що далі одне від одного розміщувалися племена і що більше вони були ізольовані географічно, то дужче відрізнялися їхні мови.
Станом на сьогодні у світі налічується понад 7 тисяч мов. Тож цілком природна наявність перекладачів — фахівців, які вміють передавати зміст усного або письмового тексту через переказ іншою мовою.
Традиційно професія перекладача вважається гуманітарною, адже вона безпосередньо пов'язана з громадським життям людини. Утім, уже досить давно було помічено, що всі мови можна розглядати у двох контекстах — літературному і граматичному. І якщо літературний складник сприймається як художні образи, то граматика підпорядковується складній системі правил, алгоритмів та закономірностей. А там, де є закономірності, на сцену виходять точні науки.
Проаналізувавши будь-яку мову з математичної точки зору, можна визначити її структуру і на підставі цього вибудувати точний та грамотний переклад. Сучасні інформаційні технології, які обробляють величезні обсяги даних, здатні здійснювати такий аналіз за доволі короткий час. Це значить, що ми маємо можливість швидко зробити зрозумілою будь-яку, навіть вельми незнайому і складну мову. Спеціаліст у цій царині — лінгвоексперт — перекладатиме інформацію не лише зі всіх світових мов, а й розумітиме комунікативні (тобто такі, що використовуються для спілкування) сигнали тварин чи навіть представників позаземних цивілізацій.
Потрібні царини знань (hard skills)
Особисті захоплення, що впливають на вибір професії
Ця професія саме для тебе, якщо ти полюбляєш:
• читати книжки й дивитися фільми іноземною мовою;
• помічати закономірності у складних системах;
• дивитися документальні відео про життя тварин;
• грати в ігри, у яких важить багатий словниковий запас.
Характеристики професії
Пов’язані професії
Лінгвіст — фахівець із мовознавства, який досліджує історію формування та розвитку мов, їхню структуру і характерні особливості. Укладає словники, на правах експерта консультує перекладачів щодо найдостовірнішого перекладу, бере участь у підготовці підручників та спеціалізованих статей.
Комп'ютерний лінгвіст — фахівець, який розробляє алгоритми розпізнавання усного мовлення та систем машинного перекладу (онлайн-словників, перекладачів і таке інше). Завдяки йому процес перекладу стає доступнішим, вельми спрощується робота, що потребує знання іноземних мов (наприклад, ведення ділового листування із зарубіжними партнерами, ознайомлення зі змістом іншомовних текстів тощо)
Сурдоперекладач (перекладач-дактилолог) — фахівець із перекладу усного мовлення на мову жестів і навпаки. Робить доступними для людей з вадами слуху телепередачі, телефонні розмови, концерти і виступи. Забезпечує спілкування з ними в держустановах, лікарнях та інших громадських місцях.
Розробник середовищ життєзабезпечення
Чи знаєте ви, що умови на планетах, які науковці вважають найпридатнішими для життя, насправді підходять хіба що окремим мікроорганізмам? Такі мікроорганізми здатні обходитися без кисню, витримувати екстремальні температуру і тиск. Вони також нечутливі до впливу радіації, кислот та інших смертельних небезпек. Одні з них живуть на дні Маріанського жолоба, другі — під кригою Антарктиди, а треті — у жерлах активних вулканів чи в нафтових озерах. Інакше кажучи, якщо йдеться про потенційну можливість життя на планеті, це зовсім не означає, що час пакувати валізи й готуватися до перельоту. Мається на увазі, що там можуть перебувати ті самі мікроби-екстремали. А це значить, що через один-два десятки мільйонів років ця планета цілком може стати схожою на сучасну Землю.
Водночас на самій Землі є величезна кількість доволі незатишних місць, умови в яких, проте, все ж придатні для існування. Прикладом можуть слугувати пустелі, які займають понад 20 % суходолу нашої планети. Звісно, у цих безживних місцях досить некомфортно: на безплідних ґрунтах немає рослинності, а температура може досягати +58 °С. Слід зазначити, що пустеля — це не лише безкраї піски, які першими спадають на думку при згадці цього слова, а й покриті вічною кригою полярні землі Арктики та Антарктиди. На їхній території температура може опускатися нижче –90 °С, а швидкість вітру досягати немислимих 89 метрів за секунду! Але навіть за всіх цих умов у будь-якій пустелі є придатна для дихання атмосфера, а клімат набагато сприятливіший, ніж будь-де в Сонячній системі. Наприклад, температура на поверхні Венери в середньому +470 °С, швидкість вітру на Нептуні — 325 метрів за секунду. Найпридатнішою для життя вважається Європа — супутник планети Юпітер: у «найспекотніших» місцях вона коли-не-коли прогрівається вище за –220 °С.
Очевидно, що можливості освоєння Землі набагато доступніші, аніж заселення розташованих за мільйони кілометрів від неї планет. Розробник середовищ існування використовуватиме всі наявні наукові технології для створення комфортних умов існування людини в тих куточках Землі, які сьогодні геть не придатні для цього. Найнесприятливіші фактори можна буде використовувати на благо. Наприклад, сонячні батареї, розміщені у спекотній пустелі, забезпечитимуть електроенергією цілісіньке місто, зведене в тій-таки пустелі під величезним прозорим куполом. Завдяки системам кондиціонування і воді, видобутій глибоко з-під землі, під куполом створять оптимальні кліматичні умови. Так само можна буде використовувати енергію, отримувану від колосального тиску на багатокілометровій глибині для електрозабезпечення міст, зведених на дні морів та океанів. Для цього у спеціальних камерах під дією зовнішнього тиску води потрібно стиснути звичайне повітря, після чого заправити ним балони і відтранспортувати їх на електростанції. Там стиснене повітря використовуватимуть для обертання турбін. У майбутньому такі технології, відпрацьовані в земних умовах, можна успішно застосовувати в процесі колонізації космосу.
Потрібні царини знань (hard skills)
Особисті захоплення, що впливають на вибір професії
Ця професія саме для тебе, якщо ти полюбляєш:
• стежити за новими відкриттями, які поліпшують життя людей;
• ходити в походи;
• будувати іграшкові міста і продумувати для них умови існування.
Характеристики професії
Пов’язані професії
Інженер систем життєзабезпечення — фахівець з експлуатації, обслуговування та ремонту систем життєзабезпечення на підводних човнах, космічних кораблях, арктичних станціях та інших технічних спорудах, які використовуються в несприятливих для життя умовах.
Технік інженерних мереж — фахівець із монтажу, експлуатації та обслуговування систем, що забезпечують комфортні умови проживання у житлових спорудах. До таких мереж відносяться водопостачання, каналізація, електропостачання, газопостачання, опалення, вентиляція та кондиціювання.
Технолог модульного компонування — фахівець, який розробляє способи розділення інженерних споруд на окремі блоки (модулі). Цей підхід спрощує монтаж готової споруди у важкодоступних або кліматично несприятливих районах. Модулі попередньо виготовляються на заводі, а потім доставляються у місце призначення і швидко збираються в готову до використання конструкцію.
Фахівець із квантових обчислень
У першій половині XX сторіччя були закладені основи нового розділу фізики, який назвали квантовою механікою. На відміну від класичної механіки, відомої людству ще з давніх часів, квантова описує властивості та поведінку найдрібніших частинок — молекул, атомів, електронів і фотонів. Спочатку науковці навчилися керувати скупченнями частинок — потоком електронів (електричним струмом), електромагнітними полями та середовищами. Цей період розвитку фізики дістав назву першої квантової революції. Вона стала поштовхом до появи ядерної енергетики, лазерів, прискорювачів частинок і всієї напівпровідникової електроніки, що оточує нас сьогодні — від світлодіодних ламп до мобільних телефонів та комп'ютерів.
Сторіччя по тому, як виникло власне поняття квантової фізики, науковці навчилися керувати окремими атомами і навіть їхніми складниками. Це дало зелене світло епосі другої квантової революції, на порозі якої живемо ми з вами. Фахівці стверджують, що нові технології в цій галузі незабаром змінять наше життя так само, як свого часу його змінила поява мобільних телефонів та інтернету.
Уже сьогодні науковці активно працюють над створенням квантових комп'ютерів, які будуть в мільярди разів потужніші за звичайні. Позаяк такий комп'ютер завиграшки зламає будь-які зашифровані канали зв'язку, природним доповненням до нього стане поява квантового зв'язку — цілком захищеного способу передання інформації. Його буде неможливо зламати: за першої-ліпшої спроби злому кванти просто зникають.
Квантова сенсорика — третій напрям розвитку сучасної квантової механіки — дасть змогу створювати надчутливі сенсори. З їхньою допомогою науковці зможуть ще далі просунутися в найрізноманітніших царинах науки — від медицини до астрономічних спостережень.
Фахівці з квантових обчислень, які працюватимуть зі всіма новими квантовими технологіями, займуться вирішенням найскладніших завдань та обробкою колосальних обсягів інформації — того, з чим нинішні суперкомп'ютери не впоралися б і за сотні років. Наприклад, моделювання фізичних процесів у хімічних реакціях допоможе створити принципово нові матеріали, що будуть надпровідними. Ця здатність означає збереження заряду протягом необмеженого часу через повну відсутність утрат енергії (на нагрівання, внутрішній опір, магнітні перешкоди). Дроти з такого матеріалу передаватимуть струм на будь-яку відстань, а автомобілі і потяги ширятимуть над землею, бо будуть оснащені магнітною подушкою з надпровідника.
Або інший приклад — ретельний розрахунок усіх можливих варіантів розвитку подій дасть змогу... пророкувати майбутнє! Точнісінько так, як Доктор Стрендж із фантастичних пригод месників. Аж не віриться, еге ж? Так само неймовірним до середини XX сторіччя здавався лазер, а тепер діти граються лазерною указкою з кішкою.
Потрібні царини знань (hard skills)
Особисті захоплення, що впливають на вибір професії
Ця професія саме для тебе, якщо ти полюбляєш:
• опановувати нові технології;
• проводити дослідження з фізики;
• ставити високі цілі для поліпшення умов життя людей у майбутньому.
Характеристики професії
Пов’язані професії
Лагодільник квантового обладнання — фахівець із монтажу, налагодження, експлуатації та ремонту обладнання, що працює за принципами квантової механіки.
Інженер-фотонщик — фахівець із забезпечення правильної експлуатації та безперервної роботи обладнання, яке працює за принципами фотоніки — аналога електроніки, що використовує замість електронів кванти електромагнітного поля (фотони).
Адміністратор квантових комунікацій — фахівець зі створення та керування мережею каналів передання інформації на основі квантового шифрування.
Ця стаття з крутого проєкту «Розумний плакат "Навички і професії майбутнього"»! Хочеш дізнатися про нього докладніше? Тоді тисни сюди!
А ще у нас є неймовірно захопливий комплект розумних плакатів «Світ навколо».